Friday 21 December 2012

Santun Gaya Rasulullah SAW

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, kita masih dikurniakan nikmat bernafas, nikmat ukhuwah, nikmat berkasih sayang dan yang paling utama, nikmat Iman dan Islam.

Apa khabar iman kita harini? Pasti teruji dek kesibukan mengejar masa, tugasan-tugasan yang tertangguh dan so on la. Pantang silap, pasti darah menyirap, tak pe, semua orang stress, yang membezakan kita, macamana cara kita handle stress, it's all about our attitude, nothing else, jangan pernah salahkan orang lain (point your finger to yourself la). Kadang-kadang, orang saja je nak uji kita dengan perkataan-perkataan yang tak enak didengar dek telinga kita, so, pandai-pandailah kawal situasi.

Tarik nafas.... senyum
Istighfar banyak kali.... senyum lagi...
Ucap syukur... senyum lagi....
Berterima kasihlah kepada semua yang ada di sekeliling kita. (kalau malu, cukuplah sekadar menghadiahkan senyuman, yang penting ikhlas)


Berbalik kepada topik asal, santun gaya Rasulullah SAW. 
Kesantunan adalah sifat tenang dalam kemarahan yang merupakan darjat yang lebih tinggi daripada sabar yang dimiliki oleh baginda SAW. Kerana sifat ini, even ulama Yahudi pun memeluk Islam (merujuk kepada kisah seorang Yahudi menagih hutangnya dengan baginda SAW). Betapa tingginya akhlak Rasulullah SAW.

Imam al-Jurjani menyebut, SANTUN ialah sifat tenang dalam kemarahan yang memuncak. Sifat ini lebih tinggi darjatnya berbanding sabar. Sabar merujuk kepada menahan diri daripada emosi, sementara santun adalah ketenangan ketika beremosi. 

Kalau duk tahan, pas tu pegi tumbuk dinding kat belakang tu, maknanya tak sampai tahap santun lagi la tu, please go back and praktis ya..hehe

Saiyidina Khidir a.s. pernah berkata kepada Nabi Musa a.s., 
"Wahai Musa! Biasakanlah dirimu bersabar maka kamu akan menjumpai kesantunan"

Maknanya di sini, step by step, kita latih diri kita bersabar. Bermula dengan benda-benda yang kecil dulu, contohnya semasa tunggu bas atau ada yang secara tidak sengaja melakukan kesalahan-kesalahan yang boleh di-consider, tanpa sedar atau tidak. Lama-lama kita akan terbiasa dengan sifat ni, in syaa Allah, akan jadi habit pula.


Think, nak sabar ke tak nak, pilihan ditangan anda (^__^)

So, sabar. Pegang perkataan SABAR. Dah kuasai sabar, barulah kita boleh jadi penyantun pulak.
(Sopan santun dengan santun tak sama ke?)

Tapi saya ni seorang yang pemarah, cane nak jadik santun ni? Sabar pun tak.huhu

Lek lu, tunggu next part pulak, kita amik jugak sunnah daripada baginda SAW. In syaa Allah, hidup bahagia. 

Hamba tak biasa menaip panjang-panjang, tapi sikit lagi ye..hehe

Sabar berkait dengan stress management, so manage your stress lek lok. Dah nak exam ni, eloklah la tu, amalkan selalu. Ceria gembira..

Last but not least, jangan berdendam dengan sape-sape, maafkan semua orang. Maybe harini dia tersilap, esok-esok mungkin langkah kita pula yang tersungkur. Salinglah menghulurkan tangan (^____^)

Sabda Rasulullah SAW:
"Sesungguhnya marah adalah secebis api yang dinyalakan di dalam hati. Tidakkah engkau melihat kepada kedua-dua matanya yang merah dan urat-urat lehernya yang menggelembung? Maka apabila salah seorang daripada kamu merasakan sesuatu dari yang demikian, maka rapatkan diri kamu ke muka bumi (duduk menenangkan diri atau sujud kepada Allah"
Riwayat at-Tarmizi 
p/s:
Sabar manusia ber-limit. Semakin tinggi limit, semakin bagus la. So, benda-benda kecik tak yah nak amik pot sangat, cool ye wahai sahabat-sahabat, nak jadi daie kenalah sabar..hehe.. 
~no offence, just peringatan kepada diri sendiri~

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...